Fjärrundervisning i modersmål

Genom fjärrundervisning får länets elever ökad tillgång till modersmål och studiehandledning. Samverkan görs i språk där det i en kommun finns få elever och om det är lärarbrist.

Vi samverkar i fjärrundervisningen

Genom fjärrundervisning får länets elever ökad tillgång till modersmål och studiehandledning. Samverkan görs i de språk där det i en kommun finns få elever och om det är lärarbrist.

Fjärrundervisning bedrivs tillsammans med Mediacenter och kommunerna i Jönköpings län. Syftet med fjärrundervisning i modersmål är att erbjuda den undervisning som elever har behov av och rätt till enligt skollagen (2010:800).

Vi jobbar för att

  • öka förutsättningarna att ge elever utbildning enligt skollagen
  • öka tillgång av lärare med rätt modersmål och ämneskunskaper
  • öka förutsättningarna för elever att nå kunskapsmål och värdegrundmål enligt skollagen
  • höja personals och elevers digitala kompetens
  • utveckla pedagogiska/didaktiska metoder för fjärrundervisning
  • utveckla användandet av digitala läromedel för att skapa en större variation i undervisningen
  • öka förutsättningarna för en likvärdig utbildning oavsett elevens modersmål

Filmer om fjärrundervisning

Studiehandledning
Filmen visar studiehandledning på modersmål via fjärrundervisning och hur samarbetet fungerar mellan lärare och studiehandledare.

Fjärrundervisning i modersmål
Filmen visar exempel på fjärrundervisning på modersmål inom en kommun och mellan kommuner. 

En fjärrlärare gör stor skillnad
I vissa språk är det brist på modersmålslärare och studiehandledare, speciellt i små kommuner. Filmen visar hur stor skillnad en fjärrlärare kan göra för flera kommuner.

Hybridundervisning 
Med hjälp av hybridundervisning kan vi erbjuda modersmålsundervisning till elever med lika kunskapsnivå trots att de går på olika skolor med långa avstånd. Filmen visar hur hybridundervisning går till. 

Att arbeta med tema i ämnet modersmål

Dagens föreläsare var Anne Reath Warren och Constanze Ackermann-Boström.

Varje år ordnar nätverket för flerspråkighet i Jönköpings län tillsammans med Kommunal utveckling en konferens för modersmålslärare och studiehandledare. Syftet är att modersmålslärare och studiehandledare får ta del av aktuella ämnen men också få möjlighet till att utbyta erfarenheter och träffa kollegor från andra kommuner i länet. I Jönköpings län finns cirka 200 modersmålslärare och studiehandledare i mer än 45 olika språk.

Årets konferens hölls den 13 augusti i Kungsporten i Huskvarna med ca 200 deltagare. Temat för konferensen var ”Att arbeta med tema i ämnet modersmål”.

Dagens föreläsare var:
Anne Reath Warren, Universitetslektor vid Uppsala universitet.
Anne är docent i didaktik med inriktning flerspråkighet och nyanländas lärande vid. Hon har hållit fortbildning och kurser för modersmålslärare, studiehandledare och skolpersonal om flerspråkighet i den svenska skolan. Anne är också författare av Studiehandledning på modersmålet – Teori och praktik.

Constanze Ackermann-Boström, Universitetslektor vid Uppsala universitet med inriktning mot flerspråkighet vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi. Hon forskar inom samspelet mellan flerspråkighet, minoritetsspråk och identitet. Constanze har hållit olika kurser och workshops bland annat om hållbara minoritetsspråk. Hon är även författare av Meänkieli i Stockholm.

Anne Reath Warren började med att ge en introduktion till temat Arbeta med tema i modersmålsundervisning. Vad, Varför, Hur och För vem man ska arbeta med tema i modersmålsämnet, samt hur modersmålslärare kan öka elevernas delaktighet.

Under eftermiddagen pratade Constanze Ackermann-Boström om temaarbete i praktiken, hur man kan planera, genomföra och bedöma modersmålsundervisningen. Efter det följde en workshop där modersmålslärarna planerade ett eget tema för sin undervisning.
Föreläsningarna varvades med diskussioner i smågrupper.

– Vi ordnar den här konferensen i utbildningssyfte men också för att det är viktigt att träffa andra och att få chans till erfarenhetsutbyte, säger Pakitta Kiatkulthorn, utvecklingsledare på Kommunal utveckling.

Vi frågade två deltagare om vad de tar med sig från dagen och vad som är det bästa med konferensen:

Maria Lood, modersmålslärare i Jönköpings kommun
– Jag tar med mig de tips vi fick om hur man kan höja kvalitén på sin egen undervisning. Genom att jobba med tema skapar man en röd tråd i undervisningen med god struktur. Det blir dessutom oftast roligare och mer givande. När elever deltar i planeringen av temat, så ökar elevdelaktighet och motivation i undervisning.

– Att vi får lyssna på professionella pedagogiska föreläsare som är relevanta för oss modersmålslärare. Jag har fått goda råd, har gjorde partiska övning och utbytt idéer och erfarenheter med andra lärare.

Miranda Katana, modersmålslärare i Värnamo kommun
– Man fick djupare kunskaper om hur det är att arbetar med temaundervisning, speciellt vilka frågor man ska tänka på när man ska planera temaundervisningen. Det var speciellt intressant om hur man planerar inom olika kunskapsområden.

– Det bästa med konferens är att det här är den största nätverksträffen som vi modersmålslärare har. Man känner tillhörighet och träffar kollegor som har samma språk och vi dela med oss av goda idéer och material.

Bild: 1. Dagens föreläsare Anne Reath Warren och Constanze Ackermann-Boström.
Bild 2. Pakitta Kiatkulthorn och Ida Höglund, Kommunal utveckling.
Bild 3-12. Gruppdiskussion.

Text: Ninna Ekstrand
Foto: Pakitta Kiatkulthorn och Katarina Wanselius

Kommunal Utveckling

Skip to content