Fjärrundervisning i modersmål

Genom fjärrundervisning får länets elever ökad tillgång till modersmål och studiehandledning. Samverkan görs i språk där det i en kommun finns få elever och om det är lärarbrist.

Vi samverkar i fjärrundervisningen

Genom fjärrundervisning får länets elever ökad tillgång till modersmål och studiehandledning. Samverkan görs i de språk där det i en kommun finns få elever och om det är lärarbrist.

Fjärrundervisning bedrivs tillsammans med Mediacenter och kommunerna i Jönköpings län. Syftet med fjärrundervisning i modersmål är att erbjuda den undervisning som elever har behov av och rätt till enligt skollagen (2010:800).

Vi jobbar för att

  • öka förutsättningarna att ge elever utbildning enligt skollagen
  • öka tillgång av lärare med rätt modersmål och ämneskunskaper
  • öka förutsättningarna för elever att nå kunskapsmål och värdegrundmål enligt skollagen
  • höja personals och elevers digitala kompetens
  • utveckla pedagogiska/didaktiska metoder för fjärrundervisning
  • utveckla användandet av digitala läromedel för att skapa en större variation i undervisningen
  • öka förutsättningarna för en likvärdig utbildning oavsett elevens modersmål

Filmer om fjärrundervisning

Studiehandledning
Filmen visar studiehandledning på modersmål via fjärrundervisning och hur samarbetet fungerar mellan lärare och studiehandledare.

Fjärrundervisning i modersmål
Filmen visar exempel på fjärrundervisning på modersmål inom en kommun och mellan kommuner. 

En fjärrlärare gör stor skillnad
I vissa språk är det brist på modersmålslärare och studiehandledare, speciellt i små kommuner. Filmen visar hur stor skillnad en fjärrlärare kan göra för flera kommuner.

Hybridundervisning 
Med hjälp av hybridundervisning kan vi erbjuda modersmålsundervisning till elever med lika kunskapsnivå trots att de går på olika skolor med långa avstånd. Filmen visar hur hybridundervisning går till. 

Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära

Dagens föreläsare var Hanna Helttunen, leg. Logoped. 

Varje år ordnar Kommunal utveckling tillsammans med Jönköpings läns kommuner en konferens för modersmålslärare och studiehandledare. Syftet är att modersmålslärare och studiehandledare får ta del av aktuella ämnen men också få möjlighet till att utbyta erfarenheter och träffa kollegor från andra kommuner i länet. I Jönköpings län finns cirka 200 modersmålslärare och studiehandledare i mer än 45 olika språk.

Årets konferens gick av stapeln den 14 augusti i Kungsporten i Huskvarna med ca 200 deltagare. Temat för konferensen var Språkstörning utifrån ett flerspråkigt perspektiv.

Dagens föreläsare var Hanna Helttunen, leg. Logoped. Hanna har flerårig erfarenhet av utredning och behandling av språkliga svårigheter hos flerspråkiga barn på Talkliniken vid Danderyds sjukhus. Nu arbetar hon som skollogoped på Hällsboskolan, en statlig specialskola för elever med språkstörning, där hon ingår i elevhälsoteamet.

Målet med dagen var att få grundläggande kunskap om:

  • Flerspråkig språkutveckling
  • Vad en språkstörning är
  • Språkstörningens konsekvenser
  • Språkutvecklande arbetssätt

Hanna började med att tala om språkutveckling och språkstörning och vilka svårigheter en språkstörning innebär hos både en- och flerspråkiga barn. Hon varvade föreläsningen med diskussioner i smågrupper och snabba frågor.

Eftermiddagen handlade om språkstimulans och hur man stöttar flerspråkiga elever med språkstörning. Även på eftermiddagen fick deltagarna diskutera i grupper. Hanna gav tips och konkreta exempel från undervisning som deltagarna kan ha nytta av i sitt dagliga arbete.

– Vi ordnar den här konferensen i utbildningssyfte men också för att det är viktigt att träffa andra och att få chans till erfarenhetsutbyte, säger Pakitta Kiatkulthorn, utvecklingsledare på Kommunal utveckling.

Vi frågade två deltagare om vad de tar med sig från dagen och vad som är det bästa med konferensen:

Arezou Paiwand, modersmålslärare och studiehandledare, Sävsjö kommun:
– När jag lyssnade på Hanna tänkte jag att man måste ha tålamod med elever som har språksvårigheter. Att ha tålamod som en mamma har, för eleverna i klassrummet. Viktigt att planera lektionerna efter deras behov. Jag har lärt mig nya ord, nya begrepp. Jag har jobbat med detta men nu har jag ord på det. Just nu vill jag bara lyssna mer på Hanna.

– Det är tredje gången jag är med på konferensen. Varje gång lär jag mig mer. Det blir som en trappa, bygger på mina kunskaper varje gång.

Rouba Mardini, modersmålslärare och studiehandledare, Eksjö kommun:
– Vi brukar sitta med specialpedagogerna i skolan så vissa saker kände jag igen. Men det som var nytt för mig är att språkstörning inte bara gäller flerspråkiga barn utan även enspråkiga barn. Hanna pratade om att det är viktigt att prata modersmålet hemma och det märker jag på eleverna om de gör eller inte. Det är viktigt att föräldrarna har tid att diskutera med barnen och göra aktiviteter tillsammans så att barnen får prata sitt språk.

– Det är andra gången jag är med på konferensen och jag är med för att jag lär mig nya saker, träffar andra modersmålslärare som kan ge tips. Och så är det så roligt att träffas!

Bild: 1. Dagens föreläsare Hanna Helttunen och konferensdeltagare. Bild 2-12 Gruppdiskussion. 

Text och foto: Ninna Ekstrand

Kommunal Utveckling

Skip to content