Utbildning --> VIP-implementering
Implementering av VIP är regionsövergripande för att vara jämlikt, att all personal vid skolor i Jönköpings län ska få kännedom om att kunskapsstödet finns som ett stöd i deras vardag och för att underlätta vid samverkan med hälso- och sjukvård och socialtjänst. Parallellt med att skolan implementerar kunskapsstödet ska det också ske en implementeringsinsats i dessa verksamheter.
(Sidan är under uppbyggnad).
Skolcheferna i Jönköpings län har beslutat att kunskapsstödet Nationella vård och insatsprogram (VIP) ska implementeras i länets skolverksamheter. En arbetsgrupp bestående av bland annat skolpsykolog, skolläkare, kurator, skolsköterska, specialpedagog, rektor samt lärare har tagit fram implementeringsstödet.
(Sidan är under uppbyggnad).
Nationella vård- och insatsprogram (VIP) har, på uppdrag av Sveriges kommuner och regioner (SKR), samlat bästa möjliga kunskap om psykisk ohälsa och ger information om hur huvudmän och olika verksamheter (skola/elevhälsa, socialtjänst, primärvård och specialistpsykiatri) kan ge rätt insats i rätt tid.
VIParna är framtagna i samverkan mellan vård, socialtjänst och skola. Strukturen för VIP utgår från en diagnos. I skolan är vårt uppdrag att möta elevens behov med insatser oavsett om eleven har fått en diagnos eller ej. Vi får förhålla oss till strukturen och utifrån vårt uppdrag ta del av kunskapen. VIParna är gratis, öppna för alla och sökbara. Kunskapsstödet finns på Nationella vård- och insatsprogram.
Innehållet bygger på Socialstyrelsens nationella riktlinjer och andra kunskapssammanställningar. VIP utgör stöd för användning av evidens och erfarenhetsbaserad kunskap, inför och i mötet mellan personal och individ.
I takt med att nya kunskap växer fram och nya nationella riktlinjer introduceras kommer också informationen i VIP att uppdateras och utvecklas. Med andra ord kommer innehållet att växa och uppdateras löpande.
Utbildningen är lämplig för dig som i ditt arbete möter elever och/eller personal och som behöver mer kunskap om hur ni kan arbeta på olika nivåer för att främja psykisk hälsa och arbeta för att minska psykisk ohälsa i skolan.
Syftet med den nationella kunskapsstyrningen inom psykisk hälsa är att säkerställa en mer jämlik, kunskapsbaserad och effektiv vård och omsorg i hela landet. VIP syftar till att ge lättillgänglig, forskningsbaserad kunskap som underlättar samverkan och delaktighet.
Syftet med att implementera VIP i skolan är framförallt, förutom för att underlätta samverkan, för att ge förutsättningar för skolpersonal att vid rätt tid och på rätt nivå möta elever i behov av stöd för sin psykiska ohälsa/hälsa. Innehållet i VIP kan också användas vid förbättringsarbete av verksamhetens insatser och/eller arbetssätt.
Implementeringsstödet syftar till att öka kännedomen om och öka användningen av VIP i skolans verksamheter.
Utbildningen är nätbaserad, allt material du behöver för ert implementeringsarbete finns på denna webbsida i form av bildspel (Power Point, PP), filmer, uppgifter samt utvärderingsmaterial.
Implementeringsinsatsen har av tre faser;
Respektive rektor leder därefter arbetet med att implementera kunskapsstödet i sin respektive verksamhet i fas 2 och 3 nedan.
Uppgifterna är primärt tänkta att genomföras vid gemensamma tvärprofessionella fysiska möten. Det fungerar också att genomföra uppgifterna individuellt men om så är fallet är det givande att vid ett senare gemensamt tillfälle följa upp de tankar och reflektioner som framkommer.
Efter genomfört implementeringsarbete sker en utvärdering (kommer inom kort).
Du kommer också bjudas in att utvärdera insatsen på nytt längre fram.
Vi hoppas att du efter genomgången utbildning ser hur du kan använda och ha nytta av VIParna inte minst då det gäller din egen kunskapsutveckling, tvärprofessionell samverkan i och i utveckling er verksamhet och/eller i samverkan med andra verksamhetsområden och huvudmän.
Här hittar du användbara länkar till mer information och goda exempel:
Nationella vård- och insatsprogram
Start – Lansering VIP Sydöstra sjukvårdsregionen
VIP i skolan – inspelad föreläsning från konferens Vårdsamverkan Fyrbodal 231117
Inom skola – Vårdsamverkan i Västra Götaland
Utbildning: Nationella vård- och insatsprogram, psykisk hälsa
Vård- och insats- programmet för adhd
Checklista för samverkan
Här kommer du framöver att hitta Power Point presentationer som du kan använda i olika faser i implementeringen:
Fas 1
Fas 2
Fas 3
Bildspelen går bra att revidera för att anpassa utifrån era lokala förutsättningar.
Uppgifterna är primärt tänkta att genomföras vid gemensamma tvärprofessionella fysiska möten. Det fungerar också att genomföra uppgifterna individuellt men om så är fallet är det givande att vid ett senare gemensamt tillfälle följa upp de tankar och reflektioner som framkommer.
Uppgifter elevhälsan:
VIP Elevhälsan ADHD
VIP Elevhälsan Närvaro
Uppgifter lärare och övrig skolpersonal:
VIP Lärare ADHD
VIP Lärare Närvaro
Den här filmen besvarar övergripande frågor om VIP; Vad är ett Vård- och insatsprogram och vad fyller dem för behov? Vad innebär det för oss inom skola? Hur kan VIP vara ett stöd i samverkan?
I den här filmen visar en förstelärare konkret hur VIP-verktyget kan användas i vardagen, och förklarar nyttan med verktyget i syfte att fullfölja läraruppdraget.
Aneby, Eksjö, Gislaved, Gnosjö, Habo, Jönköping, Mullsjö, Nässjö, Sävsjö, Tranås, Vaggeryd, Vetlanda, Värnamo